ősz

2012. július 22., vasárnap

Óbányai - völgy

A 6-os főúton érkező alföldieknek a Mecsek kapuja Mecseknádasd, annak is a legelején található Bagoly csárda, amelyről még lesz szó a későbbiekben.

Először azonban a település délibb, másik végén lévő Árpád-kori templom a cél. E 13. századi román stílusú templom előtt kell lefordulni a Mecsek egyik leghangulatosabb fekvésű faluja, Óbánya felé.

Pár kilométer után a baloldalon feltűnik Skóciai Szent Margit keresztje, itt lehet letérni a Réka-vár illetve a Réka-völgy felé, de ez egy későbbi program lesz. Állítólag ebben a várban született Szent István Ágota nevű lánya, akit a magyar földre menekült Edward  herceghez adtak feleségül. Az ő lányuk a későbbi skót királynőként ismert és szentté avatott Skóciai Szent Margit.

A keskeny út lassan bevezet a kis falu házai közé. Állítólag már a falu elején le kell parkolni az autóval, de mi majd 40 fokos kánikulában érkeztünk, a parkoló őr sem bírhatta, így a falu közepén parkoltunk egy réten, a mélyben egy kis patak csobogott. A falu egy keskeny völgyben fekszik, csak két sor ház fér el és a kertek vége már belelóg a hegy fái alá, szinte része az erdőnek. Lehet ezért is találkoztunk néhol villanypásztorral, talán a nagyobb vadak ellen?! Az Öreg-patak végig kanyarog a sváb falucska oldaltornácos hosszú házai között. A falut német telepesek alapították az 1700-s években, a mára már alig százegynéhány lakosú falu egy harmada még mindig német ajkú.

1992-ben először  a hangulatos fekvésű Óbánya kapta meg a Kós Károly díjat, amin nem is csodálkozunk, amikor végigsétálunk a főutcán, amely lassan egyre keskenyebb lesz, végül kis ösvény lesz belőle, mely a pisztrángos tavakat tápláló patakok között kanyarog tovább be az erdő mélyébe.

A kánikula és szárazság ellenére végig ott csobogott , hűsített a patak vize az árnyas fák alatt, csodás mikroklímát teremtve.

Miniatűr békák  ugrándoztak, időnként mi is a köveken ugráltunk a patak vizében.

Elámultunk az eddig sosem hallott Ferde vízesés láttán (főleg, hogy hallottuk, hogy a Fátyol-vízesés Szilvásváradon kiszáradt!), megcsodáltuk a Csepegő sziklákat.

Mi már egy korábbi sziklás zubogónál is azt hittük, hogy ezek a csepegő sziklák, de amikor megláttuk a nagy mohás, kicsipkézett köveket az igazinál, már egyértelmű volt, hogy melyik az igazi.

A falu fazekas termékei is híresek, illetve egyre több házat adnak ki a turistáknak, mint pl az Illatosházat is.

Hasznos linkek látogatóknak az óbányai völgybe:

A túra út egyébként Kisújbányán keresztül a Cigány-hegyi kilátóhoz vezet, de mi a falu előtt a mecseki zöld túra útvonalán visszamentünk Óbányára (igaz kissé kalandos utunk volt, mert megpróbáltunk rövidíteni és a rövidebb út hogy-hogy nem, egy mély katlanba vezetett, de átvágtuk rajta magunkat. Viszont láttunk egy igazi borzot!) Miután sikerült a parkoló melletti patakban kissé megfürödni, visszamentünk Mecseknádasd elejére a Bagoly csárdába, ahol végre ettünk és nagyon finom házi bodza és málna szörpöt ittunk. Az étterem nagy terme igazán hangulatos berendezésű, régi tárgyak, bútorok szépen összerendezett képe és udvarias pincér fogadja a fáradt turistát.